L´abril és un més clau en la temporada. Tenim dues cites importants a casa nostra: la Diada de Primavera i Jordiada, actuacions on acostumem a fer un pas més. Però per a consolidar la feina feta i fer plans de futur és imprescindible el compromís de la colla: tant a les dues diades de l´abril com als assajos previs. No hi ha millor medicina perquè la canalla agafi confiança que veure la colla a baix fent pinya.
CRÒNICA DE LA DIA DE RAMS A SANTS (28 de març de 2026)
Després d’un hivern fred i plujós, i d’un tímid inici de primavera en el qual al termòmetre li està costant enfilar-se i els núvols no volen acabar d’escampar, per fi, el dissabte 28 de març al matí vam poder gaudir de la primera gran matinal castellera de la temporada.
Malgrat que en la diada de presentació de la temporada el 7 de març ja vam fer sonar les primeres aletes en castells de sis, i que la setmana següent ja teníem a punt el primer castell de 7 que la pluja ens va aigualir, no va ser fins aquest dissabte on per fi vam poder recollir els fruits de la feina feta a assaig en una molt bona actuació on vam poder mostrar les primeres construccions de mèrit del curs.
Som conscients de les limitacions que tenim en aquest començament de temporada. La manca de dosos, és el hàndicap principal. Tenim una feinada a fer en preparar nous dosos per al futur. I per fer castells amb el que hi ha ara. Tot i això, fa setmanes que ja traspassem els bàsics de 7 i hi anem agafant confiança. L‘altra dificultat és la manca de gent als assajos. Costa lligar les pinyes en condicions i fins aquest darrer divendres de fet no vam poder fer una bona prova de 4 de 7 fins a quarts amb prou garanties.
Tot i això, la tècnica no ha deixat de picar pedra i a poc a poc va veient-se la feina que s’ha anat fent al local. Així doncs, tindríem els dos bàsics de 7 a punt per anar a plaça. Ara només calia ser prou camises. I malgrat l’horari poc habitual (dissabte al matí no acostumem a actuar) finalment vam poder agrupar prou gent per a atacar els nostres objectius.
Sortiríem de 4 de 7. Un cop amb els segons damunt la pinya, sense pensar-nos-ho gaire es dona l’ordre de tirar el castell amunt. Bonic de mides i ferm, el castell s’alça amb seguretat tot i que les dificultats d’un dels dosos per remuntar el pis de terços fan que s’allargui una mica més del compte. Tot i això, el coronem amb suficiència i el descarreguem amb tranquil·litat. Primer castell de 7 de la temporada al sac!
En segona ronda tocava atacar el 3 de 7. Aquest castell ja el teníem a punt fa dues setmanes quan a la plaça del Pi vam haver de renunciar a tirar-lo amunt per culpa de la pluja. Però en aquesta ocasió hi havíem de fer alguns canvis per l’absència d’un dels dosos que l’assaja habitualment. Encara que una mica tremolós el castell s’alça amb decisió. Malgrat un moment de dubte de l’enxaneta a l’hora de coronar-lo, el castell l’aconseguim descarregar i així completar el primer doblet de 7 del curs. Prou bé i amb l’estrena en castells de 7 d’un dels baixos, que sempre és bona cosa!
Acabem les rondes de castells amb el 4 de 6 amb el pilar on estrenàvem també enxaneta. Aquest castell ha de ser el següent en pujar un pis més i ja ens va bé, sobretot pel que fa a l’encaix entre pinya i segons, anar-nos-hi acostumant. El 4 de 7 amb el pilar és un castell que en les darreres temporades hem dominat amb prou seguretat, però no deixa de ser un dels castells més complicats, sobretot a nivell de baixos i els seus equips (crosses principalment). A veure si a l’abril som prou gent a assaig per començar a assajar-lo amb regularitat.
Tancàvem amb 2 pilars de 4 on també estrenàvem una enxaneta. Per qualsevol colla castellera estrenar canalla és important. Però en la nostra situació, és una qüestió cabdal i sempre motiu de celebració!
L’ALTRA COLLA
Actuàvem acompanyats dels nostres fillols els Castellers de Sants. Una colla que la temporada passada va acabar amb uns bons resultats recuperant els dos castells bàsics de 9 amb solvència. I que enguany han iniciat la temporada mantenint les bones sensacions. A plaça hi van estrenar el 4 de 8, castell que van executar amb mestria i seguretat. Van acompanyar-lo del segon 2 de 7 de l’any (de postal) i van completar la diada amb dos castells més (en ser només dues colles a plaça van fer una quarta ronda), el 5 de 7 i el 7 de 7, castells que una colla del seu nivell aprofita per rodar canalla i treballar nous components del tronc. Amb el 3 de 8 ja a punt per sortir a plaça, estarem atents del primer tram dels Borinots i de si la seva evolució els fa superar els bons registres de la temporada passada. Com no podia ser d’una altra manera i com a bons padrins, en finalitzar la diada vam fer-los entrega de la mona de pasqua. Bon ambient a plaça i bones sensacions per a les dues colles!
CONSOLIDAR I FER UN PAS MÉS
Ara en tornar de les vacances de Setmana Santa, tocarà consolidar aquestes estructures, continuar treballant i evolucionar amb els poms de dalt. I començar a pensar en els següents castells. L´abril és un més clau en la temporada. Tenim dues cites importants a casa nostra. La Diada de Primavera i Jordiada. Les actuacions on acostumem a fer un pas més. Però per a consolidar la feina feta i fer plans de futur és imprescindible el compromís de la colla. Tant a les dues diades de l´abril, com als assajos previs. No hi ha millor medicina perquè la canalla agafi confiança que veure la colla a baix fent pinya. I si volem plantejar-nos castells com el 4 de 7 amb el pilar i el 5 de 7, haurem de treballar fort. Una tècnica amb ganes de trobar solucions a les dificultats, un nucli potent que els faci costat i no falli mai. I totes les camises que encara són a l’armari i que esperem que apareguin en els pròxims assajos. Aquest és el veritable Lilaplus 35 que ens farà més fortes! Arriba el bon temps, arriben les primeres grans actuacions a casa i es flairen els nostres primers grans castells. Necessitem més motius per ser-hi? No us ho perdeu!
Gent lila a Sants:





